er Brand iets
4 september 2016 - Portimão, Portugal
Als Perry terug komt van het zwemmen is Eric al lekker in de douche geweest, de was gedaan en het dagelijkse rummi cuppen gedaan. Eric en Perry gaan een potje boulen aangezien het niet zo heet is 39 graden echt je went eraan:) ik haal in de tussentijd een Italiaanse meloen bij de groenteboer die weer langs komt en eet de vrucht die ik van hem kado kreeg. Heerlijk, het is denk ik een vijg, maar aangezien opaatje alleen Portugees spreekt kan ik het niet vragen. In de pauze van het eerste potje maak ik voor Eric even een tosti in de koekenpan met bimbo brood en maak de helft van de meloen in stukjes. Dit doen we dagelijks, bak meloen en 3 vorken, eten en drinken tegelijk. Ineens zien we rook, er fikt iets of in de rivier een boot of aan de overkant, dat kunnen wel niet zien. Eerst lijkt het weg te vagen, maar dan wordt het weer erger. We horen vast wel wat het is van deze of gene. De mannen spelen nog een keer en ik ga de meloen verder opsmullen. De brand wordt groter echter we horen niets, geen sirene of zo. Als ik iets meer weet, dan jullie ook, er is iig genoeg water hier. Vanavond horen we bij VOC dat er 3 branden zijn in Monchiqe of zo, ik weet niet hoe je dat schrijft. Tonnie en Petra zijn er vorig jaar geweest. Het ligt in de bergen hier 20 km vandaan en bijna onbereikbaar voor de brandweer. Toch raar dat ze hier wel reclame vliegen, maar blusvliegtuigen hebben ze niet. Ze doen het met een helicopter en alleen overdag, de branden zijn dus nog niet onder controle. We eten wat bij VOC en drinken daar maar meteen gezellig koffie en een frisje. Harrie en Henmo komen ook nog langs en drinken een bakkie mee voor ze gaan eten. Het is inmiddels 10 uur en weer drinken nog een glas en keren dan huiswaarts. Henmo heeft stiekem al afgerekend voor ons, gekke Henmo wilt niet dat wij iedere keer zijn koffie betalen. Morgen gaan we ter afsluiting van hun vakantie met z'n vijven eten, Eric heeft de jongens uitgenodigd om mee te gaan naar Valeria, schijnt erg goed te zijn.. Onderweg naar huis kijken we telkens op de witte muren of we een gecko zien, net als Perry vorig jaar er een gevonden had, dit keer is het prijs! Een heel kleintje zit op de muur(zie foto) en ik helemaal happy natuurlijk. Later op de andere hoek ziet Perry een Nog kleinere op de grond lopen en deze krijgt hij wel op zijn hand. Aan de overkant van de straat ziet hij er weer een op de stoep lopen, ietsjes groter deze keer en Moon maar foto's maken:) al 3 weken kijken we er elke dag naar en nu 3 achter elkaar. Het is de hele avond al wind stil en dat voel je, wel heel fijn vanwege de branden, dan slaat het niet zo snel over. Het is dus om 11 uur nog erg warm en we moeten toch zo gaan slapen want morgen vroeg weer op, Harrie gaat zijn laatste duik maken met Perry. Slaap zacht
Foto’s
1 Reactie
-
Emie:6 september 2016Klopt daar woon een vriend van mij. Gelukkig is hij nog heel, de brand was op een afstandje in Monchique....in de bergen, daar is het ietskes koeler...maar nou effe niet :)

